دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تعمیر آسانسور

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دیکتاتور درب آسانسور

دیکتاتور درب آسانسور

دیکتاتور درب آسانسور (آرام بند) یک قطعه بسیار مهم می‌باشد که در درب‌های لولایی تعبیه می‌شود، این ابزار مانع شدید بسته شدن درب آسانسور می‌شود. شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد، زمانی که از آسانسور خارج می‌شوید، بخاطر خراب بودن دیکتاتور درب آسانسور یک صدای خیلی زیادی تولید می‌کند. صدای تولید شده حاصل برخورد درب با چهار چوب است، برای جلوگیری از این مشکل باید دیکتاتور را بررسی کنیم. مشکل محکم بسته شدن درب در اینجا پایان نمی‌یابد، بسته شدن محکم درب، باعث آسیب دیدن قفل درب آسانسور می‌شود. آرام بندها (قطعات مکانیکی هیدرولیکی هستند) قطعات استهلاکی هستند و به مرور زمان کارایی و عملکرد خود را از دست می‌دهند. بعد از خراب شدن آرام بند آسانسور، دیگر نمی‌توان آن را تعمیر کرد، باید تعویض گردد، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دیکتاتور درب آسانسور چیست

در ساده‌ترین بیان این قطعه هیدرولیکی است که بر روی انواع سیستم‌های آسانسور نصب می‌شود، آرام بند برای حفظ عملکرد درب اهمیت زیادی دارد. با توجه به وزن زیاد درب‌های آسانسور، قطعه دیکتاتور به آهسته بسته شدن درب آن‌ها کمک می‌کند. در ادمه مقاله با اجزای دیکتاتور آسانسور و نحوه عملکرد آن آشنا خواهید شد.

برای کدام درب‌ها مناسب است

درب‌های لولایی آسانسور بیشتر به دیکتاتور یا آرام بند نیازمند هستند. بخاطر اینکه از برخورد درب لولایی و چهار چوب با سرعت و شتاب زیاد جلوگیری می‌کند.

تنظیم دیکتاتور درب آسانسور

برای تنظیم دیکتاتور درب آسانسور، نیاز به تخصص خاصی نیست، بعد از خواندن این پاراگراف می‌توانید خودتان به راحتی تنظیم کنید.یک پیچ برای تنظیم آرام بند در قسمت بالایی دیکتاتور آسانسور تعبیه شده است که سرعت آن را تنظیم می‌کند.
شما با کمک این پیچ می‌توانید سرعت باز و بسته شدن قرقره آرام بند را تنظیم کنید. به صورت استاندارد این پیچ تنظیم روی دیکتاتور قرار دارد، پیچ‌ها آلن خور و یا از نوع پیچ دو سو است.

نحوه تنظیم آرام بند آسانسور

بعد از اینکه متوجه شدین پیچ شما برای تنظیم به کدام ابزار پیچ گوشتی یا دو سو و یا آلن نیاز دارد. بعد از تهیه ابزار در مرحله بعد برای بسته شدن درب آسانسور به صورت آرام، پیچ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید، برای سریع‌تر بسته شدن درب آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. حالا آرام بند درب آسانسور تنظیم شد، همانظور که گفتیم به تخصص خاصی نیاز ندارد و حتی خودتان به راحتی می‌توانید تنظیم کنید

نشانه های خرابی دیکتاتور آسانسور
نشانه های خرابی دیکتاتور آسانسور

نشانه‌ های خرابی دیکتاتور درب

  1. بسته نشدن درب
    اگر درب آسانسور شما از نوع لولایی باشد در صورت بسته نشدن علت‌های مختلفی دارد که یکی از این علائم، خرابی دیکتاتور آسانسور می‌باشد. شما حتما باید در چک لیست سرویس آسانسور این قطعه را قرار دهید.
  2. روغن آرام بند
    امکان دارد در فصول گرم سال، درب آسانسور بسیار شل شود به شکلی که حتی بدون کمترین فشار، درب باز یا بسته شود. البته در فصول سرد سال مانند زمستان امکان دارد درب آنقدر سفت شود که به راحتی باز نشود فشار زیادی نیاز باشد. این اتفاق به دلیل روغن موجود در سیلندر آرام بند آسانسور است که با ایجاد تغیرات دما و حرارت، آرام بند آسانسور هم تغیر حالت می‌دهد. در صورتی که سرویس دوره‌ای انجام شود این مشکلات پیش نمی‌آید. بهترین زمان برای تعویض روغن سیلندر دیکتاور‌ها، هر 6 ماه که 2 بار در سال می‌باشد.
  3. خرابی پیچ دیکتاتور درب آسانسور
    امکان اینکه پیچ آسانسور بعد از مدتی دچار کم کاری یا به عبارتی شل بشود وجود دارد. هنگامی که دیکتاتور آسانسور مثل قبل توانایی حفظ درب با شتاب بالا را ندارد این اتفاق رخ می دهد.

مشکلاتی که ذکر کردیم، بیشترین دلایل خرابی بودند مانند مشکل در تنظیم دیکتاتور آسانسور، مشکلات لته درب که موجب بسته نشدن درب می‌شود. دلایل دیگری هم وجود دارد. مانند وجود مانع در مسیر، شکسته شدن فنر درب لولایی آسانسور و یا از بین رفتن خاصیت فنری، اما اینها مهم‌تر هستند.

انواع دیکتاتور درب آسانسور ( آرام بند)

در گذشته این قطعه (آرام بند) از خارج کشور وارد ایران می‌شد. در حال حاضر بخاطر تحریم‌ها این قطعات در ایران تولید شده و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند . حتی صادر می‌شود. چند نمونه از معروف‌ترین برندهای دیکتاور آسانسور ایرانی و خارجی را معرفی می‌کنیم.
برندهای خارجی، دیکتاتور درب آسانسور جان لیفت، اونسا، فوپا مشهورترین برندهای خارجی این قطعات هستند. برندهای ایرانی، ديكتاتور درب آسانسور حريري، سپاهان، پریسما، افرند، آرام بند درب آسانسور یاران از بهترن برندهای تولید کننده در ایران می‌باشد. مجموعه تعمیر آسانسور از قطعات اورجینال در تعمیرات استفاده می‌کند.
دیکتاتور درب برای طبقات همکف و اول یک قطعه ضروری است چون پر تردد ترین درب‌ها هستند که تاثیر مستقیم بر طول عمر درب آسانسور دارد.

تعمیر دیکتاتور آسانسور
تعمیر دیکتاتور آسانسور

تعمیر و تعویض دیکتاتور آسانسور

طول عمر دیکتاتور‌ها با توجه به میزان مصرف بین ۵ تا ۷ سال متغیر است. اگر دیکتاتور دچار خرابی شد به فکر تعمیر نباشید، چون قابل تعمیر نیست، حتما باید آن را تعویض کنید. دیکتاتور آسانسور دارای حدود 40 عدد قطعه می‌باشد.
اصلی ترین اجزای قطعه دیکتاتور

  • سیلندر
  • مخزن روغن
  • پیچ تنظیم سرعت
  • تعداد بالای بست فلزی
  • قرقره
  • پیستون کوچک

تعویض آرام بند درب آسانسور

دیکتاتور توسط بست فلزی و دو پیچ در بخش مخصوص به خودش، قسمت فوقانی درب لولایی آسانسور نصب می شود.

جمع بندی: کاربرد آرام بندها در آهسته بسته شدن درب آسانسور می‌باشد، که مانع برخورد شدید درب‌ها بر روی هم می‌شود. دیکتاتور آسانسور یک قطعه مصرفی می‌باشد که با گذشت زمان فرسوده می‌شود و نیاز به تعویض دارد چون قابل تعمیر نخواهد بود.

فهرست مطالب