دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تعمیر آسانسور

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

قفل درب آسانسور

تعمیر قفل درب آسانسور

قفل درب آسانسور، از اسم این قطعه مشخص است وظیفه محکم کردن درب آسانسور را بر عهده دارد، یکی از مهم‌ترین کارهای قفل درب آسانسور، این است که درب کابین را هنگام حرکت آسانسور کاملا بسته نگه دارد تا در حرکت آسانسور مشکلی ایجاد نشود.آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که ایمنی درب آسانسور چگونه تامین می‌شود؟ نشانه‌های سالم بودن قفل درب چیست؟ تعمیر قفل درب آسانسور چگونه است؟

سرویس قفل درب آسانسور

آسانسور به دلیل استفاده مداوم همیشه باید مورد بازبینی قرار بگیرد و در زمان‌های معین طبق چک لیست آسانسور بررسی گردد. همه اجزای آسانسور به دلیل استفاده مداوم ممکن است نیاز به تعویض یاتعمیر پیدا کنند، که در صورت رسیدگی نکردن اختلال در عملکرد ایجاد خواهد کرد. یکی از حساس‌ترین قطعات، قفل درب می‌باشد که نیاز مداوم به تعمیر صورت می‌گیرد. در صورت معیوب شدن این قطعه مشکلاتی مانند جابجایی آسانسور و همچنین باز نشدن به موقع درب آسانسور به وجود می‌آید.

علت باز نشدن درب آسانسور

دلیل نصب درب آسانسور، اول از همه ایجاد ایمنی برای مسافران و بار در آسانسور بوده، دلیل دیگر ایجاد زیبایی ظاهری می‌باشد. به همین منظور درب‌های متنوعی برای آسانسورها نصب می‌شود، انواع درب طبقات و درب کابین را شامل می‌شود. بعضی مواقع درب‌های آسانسور هنگام باز و بسته شدن دچار مشکل می‌شوند و به تعمیر این قطعه نیاز می‌شود. دلایل خرابی این قطعه شامل: بکار گرفتن قطعات غیر اصل و بی‌کیفیت برای درب و تجهیزات جانبی، عدم استفاده صحیح از درب که باعث از بین رفتن عمر مفید درب آسانسور می‌شود، خرابی و فرسودگی قطعات درب، بخاطر استفاده مداوم از آن و عدم سرویس و نگهداری قفل درب آسانسور.

نشانه‌های خرابی 

  • باز ماندن درب کابین در طبقات
    حتما بعد از استفاده از آسانسور و خارج شدن از آن درب را به طور کامل ببندید، چون در صورت باز بودن درب امکان حرکت به دیگر طبقات وجود ندارد. البته که باز ماندن درب آسانسور در یکی از طبقات برای مدت طولانی، سیستم آسانسور به طور خودکار از کار خواهد افتاد.
  • قفل درب لولایی آسانسور
    سیستم قفل درب‌های لولایی به صورت مکانیکی عمل می‌کند و مهم‌ترین کاربرد آن برای ایمنی و حفاظت از افراد داخل کابین است. قفل درب لولایی آسانسور بعد از بسته شدن درب به صورت کامل، فعال می‌شود و در صورتی که فعال نشود، آسانسور به حرکت درنمی‌آید. همچنین پس از توقف کامل آسانسور نیز باز نمی‌شود به همین منظور سالم بودن این قطعه بسیار اهمیت دارد.
تعمیر قفل درب آسانسور
تعمیر قفل درب آسانسور

تعمیر قفل درب آسانسور

برای همه درب‌های آسانسور در طبقات یک قفل وجود دارد و ممکن است این قفل‌ها به دلایل مختلفی دچار مشکل بشود. دلایلی از قبیل استفاده نادرست، بی‌کیفیت بودن قفل، اشکال در اتصال لته‌های درب، نفوذ گرد و خاک به داخل قفل دچار اشکال شده باشد و به خوبی کار نکند. در چنین شرایطی قفل درب به تعمیر نیاز پیدا می‌کند. خرابی قفل برای درب اتوماتیک حتماً باید توسط یک فرد متخصص مورد بررسی قرار بگیرد. فرقی ندارد این مشکل از جانب موتور درب باشد یا تنظیم درب اتوماتیک دچار مشکل شده باشد.

دلایل خرابی قفل درب آسانسور
دلایل خرابی قفل درب آسانسور

دلایل خرابی قفل برای درب لولایی

  • خرابی بخاطر شکستن کنتاکت
    یکی از رایج ترین دلایل خرابی‌ها برای قفل آسانسور به دلیل شکستن کنتاکت‌ها به وجود می‌آید، کنتاکت قطعه‌ای به شکل دوشاخه در داخل قفل می‌باشد. که بدنه این دو شاخ از پلاتین ساخته شده و در صورتی که دو شاخ شکسته باشد، راهی به جز تعویض و تعمیر قفل درب آسانسور وجود ندارد.
  •  بسته ندشن قفل
    در بعضی مواقع علت درست بسته نشدن قفل درب آسانسور به دلیل ایجاد تغییر سرعت در بسته شدن درب یا اشکال در اتصال لته‌ها می‌باشد، جهت رفع این مشکل باید درب تنظیم شود.
  • نفوذ گرد و خاک
    اگر تنکسین به محل اعزام شد پس از بررسی متوجه شد که گرد و خاک سبب اشکال در عملکرد قفل شده است، باید برای باز کردن و تمیز کردن قفل درب آسانسو اقدام کند.
  • فاصله نامناسب بین قفل و درب
    این اتفاق زمانی پیش می‌‌آید که قفل درب به خوبی عمل نمی‌کند، ولی کنتاکت داخل قفل نیز سالم ‌باشد. این مشکل می‌تواند به دلیل نبود فاصله استاندارد بین قفل و درب آسانسور ایجاد شود. در این باید طول دوشاخه کنتاکت توسط متخصص کوتاه گردد تا مانع از شکستن کنتاکت شود و نیازی به تعمیر نباشد.

    جمع بندی: قفل درب آسانسور نقش مهمی را در سلامت مسافرین داخل کابین و افرادی که قصد سوار شدن آسانسور در طبقات را دارند ایفا می‌کند. تمام حالت‌های ممکن برای خرابی قفل آسانسور را بررسی کردیم، البته باز هم نیاز به تعمیرکار برای بررسی دقیق تر دلیل خرابی قفل می‌باشد. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم در حل مشکل خرابی قفل آسانسور کمک کرده باشیم.

فهرست مطالب