دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تعمیر آسانسور

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

موتور سر درب آسانسور

موتور سر درب آسانسور

موتور سر درب آسانسور قطعه‌ای است که وظیفه باز و بسته کردن درب آسانسور را دارد. آسانسور از قطعات مختلفی تشکیل شده است، قطعا همه ما تا حالا چندین بار نام موتور آسانسور را شنیده‌ایم و البته باید بدانید موتور آسانسور انواع مختلفی دارد. ولی شاید تا حالا به گوشتان نخورده باشد، که درب آسانسور نیز دارای یک موتور مجزا است. اگر که نسبت به موتو سر درب آسانسور اطلاعاتی ندارید، در ادامه با ما همراه باشید. در این مقاله به صورت کلی این قطعه را معرفی می‌کنیم و نکات مهم و نحوه تعمیر و عوامل تاثیر گذار در طول عمر این قطعه، در این مطلب گفته شده است.

 

موتور سردرب آسانسور چیست

در ابتدای مقاله گفته شد، آسانسور از اجزا مختلفی تشکیل شده است، که یکی از مهم‌ترین قطعات بکار رفته در آن، درب آسانسور است. به بیان ساده درب آسانسور برای باز و بسته شدن به یک نیرو احتیاج دارد، که آن قطعه موتور سردرب یا موتور درب آسانسور نامیده می‌شود. این موتور یکی از قطعات جانبی درب است که به قرقره اصلی  درب متصل می‌گردد و عملکرد صحیح مکانیزم درب را کنترل می‌کند. موتور سر درب آسانسور علاوه بر باز و بسته کردن درب، وظیفه دارد تا امنیت آسانسور را نیز مهیا کند، البته که بسته نگه داشتن درب آسانسور وظیفه قفل درب آسانسور است.

عملکرد موتور درب

نحوه عملکرد موتور سر درب آسانسور بسته به نوع مکانیزم‌های انواع درب آسانسور متفاوت است. موتور درب با کمک مکانیزم‌های خود کاملا بدون صدا، لته‌های درب را از سرعت صفر به حداکثر و بالعکس می‌رساند. شرکت‌های تولید کننده انواع درب آسانسور ، در بیشتر مواقع این موتور را بر روی قرقره درب نصب می‌کنند (البته باز هم به نوع درب آسانسور بستگی دارد). این موتور، هم بر روی درب‌های اتوماتیک و هم بر روی درب‌های نیمه اتوماتیک نصب می‌گردد. موتور سر درب آسانسور، بر اساس نوع کاربری ساختمان، سنگین بودن لته‌های درب و عوامل دیگر، انواع مختلفی دارد. البته این قطعه فرمان خود را از برد درب آسانسور می‌گیرد که سرعت را می‌توان از این قسمت تنظیم کرد.

بهترین برند موتور سر درب آسانسور
بهترین برند موتور سر درب آسانسور

بهترین برند موتور سر درب

اگر قصد خرید موتور درب آسانسور را دارید باید بدانید که بهترین تولید کننده در این عرصه کشور ترکیه با تولید موتور کورماس، می‌باشد. موتور کورماس یکی از مشهور‌ترین و بهترین برندهای موتور سردرب آسانسور شناخته می‌شود. ناگفته نماند که موتور فرماتور نیز که توسط سه کشور (ترکیه، اسپانیا و ایران) ساخته می‌شود، شهرت بسیار زیادی دارد. البته باید بدانید که علاوه بر کشورهای نام برده، کشور ایتالیا نیز موتور سلکوم را تولید و عرضه می‌کند.

دلایل خرابی موتور سر درب آسانسور
دلایل خرابی موتور سر درب آسانسور

دلایل خرابی موتور درب آسانسور

موتور سردرب آسانسور، ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکل شده و خراب شود یا بخاطر گذشت زمان عمر مفید خود را از دست بدهند، برخی از این عوامل، شامل موارد زیر می‌باشند:

  • وارد کردن ضربه‌های ناگهانی و شدید به درب آسانسور
  • باز کردن درب‌ها به صورت دستی پیش از ایستادن آسانسور
  • نصب نشدن صحیح موتور بر روی درب
  • بستن درب‌های اتوماتیک به صورت دستی
  • به تعویق انداختن زمان سرویس و نگهداری آسانسور و نادیده گرفتن مشکلات درب آسانسور
  • سرویس نکردن به موقع آسانسور
  • وارد شدن آب یا مواد شوینده به درب و یا موتور سردرب
  • نوسانات برق

موارد نام برده شده هر کدام ممکن است به نحوی بر روی موتور درب تاثیر گذار باشد، که این ممکن است باعث شود که درب آسانسور باز نشود. البته گاهی نیز ممکن است برعکس مورد قبلی این موارد نام برده سبب شوند تا درب آسانسور بسته نشود. همچنین، گاهی اوقات ممکن است که به طور کامل سیستم موتور درب را از کار بیاندازند که در این صورت، موتور سر درب آسانسور نیاز به تعمیر و یا تعویض خواهد داشت.

جمع بندی: موتور سر درب آسانسور یک قطعه‌ای می‌باشد که به باز و بسته کردن درب‌ها کمک می‌کند. این قطعه هم مانند تمام قطعات لازم نیاز به بررسی دارد. باید بدانید که اگر این قطعه نیاز به تعمیر و یا تعویض داشت، هرگز خودتان این کار را انجام ندهید و به یک فرد متخصص بسپارید. توجه! نصب، تعمیر و یا تعویض این قطعه حتما باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود. زیرا، ممکن است که خودتان به طور کامل با این قطعه آشنا نباشید و باعث شوید که قطعات اصلی آسانسور نیز دچار مشکل شود. شما می‌توانید در خواست خود را در مجموعه تعمیر آسانسور ثبت کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

فهرست مطالب