دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تعمیر آسانسور

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

برق اظطراری آسانسور

ups آسانسور

برق اظطراری آسانسور شاید این فکر ذهن شما راهم مشغول کرده باشد که اگرشما در حال استفاده از آسانسور هستید، برق قطع شود و شما درون کابین آسانسور محبوس شوید. شاید تصور کنید باعث سقوط آسانسور بشود یا شما در موقعیت ترسناکی قرار بگیرید ، این حس برای کسانی که در حالت عادی هم استفاده از آسانسور برایشان ترسناک می‌باشد، ممکن است سخت باشد. تنها راه حلی که برای زمان‌هایی که برق قطع می‌شود، استفاده از برق اضطراری آسانسور است، در ادامه این مقاله شرایط استفاده از برق اضطراری، انواع مدل‌ها را بررسی می‌کنیم.

برق اضطراری آسانسور چیست

با توجه به در نظر گرفتن امکان قطع برق به صروت مداوم به دلایل مختلف، بهترین گزینه استفاده از سیستم برق اضطراری از مهم‌ترین مواردی هست که مورد توجه قرار دارد، ساده‌ترین تعریف برای برق اظطراری آسانسور را می‌توان تعدادی باتری قوی را در نظر بگیریم. در زمانی که برق به این سیستم متصل است شارژ می‌شود، در زمان قطع شدن برق از شارژ ذخیره شده خود برای روشن نگه داشتن سیستم آسانسور استفاده می‌کند. معمولاً وقتی قصد استفاده از آسانسور حتی در شرایطی که برق قطع شده است داریم، از این دو تکنولوژی باید استفاده کنید. که این با توجه به نوع آسانسور، ظرفیت بالابر، طول ارتفاع چاله آسانسور، و… به کار برده می‌شود.
• باتری اضطراری آسانسور
• سیستم برق اضطراری یا UPS (Un-interruptible Power Supply)

تفاوت باتری اضطراری و UPS آسانسور

همانطور که بالاتر گفتیم با در نظر گرفتن یک سری از فاکتورها مانند مدل آسانسور، ظرفیت، نوع و… از باتری یا UPS استفاده می‌شود. مهم ترین تفاوت این دو تکنولوژی، عمر و ماندگاری این سیستم می‌باشد، سیستم UPS به نسبت باتری دوام بیشتری دارد. سیستم UPSمی‌تواند بین چهار تا پنج سال عمر مفید داشته باشد، همنطور عمر مفید باتری اضطراری آسانسور حداکثر دو سال است. هم چنین در کیفیت شارژ(CHARGE) و دشارژ (DECHARGE) UPS بهتر عمل می‌کند، در نتیجه قیمت تمام شده نسبت به باتری اضطراری بیشتر است.

مزایای UPS آسانسور
مزایای UPS آسانسور

مزایای سیستم ups آسانسور

برق اضطراری آسانسور یا بهتر است بگوییم، منبع تغذیه بدون وقفه آسانسور ups (Un-interruptible Power Supply) سیستمی که به منظور پیشگیری از امکان عدم استفاده از آسانسور در زمان‌های قطعی برق استفاده می‌شود. به منظور استفاده بهینه از UPS آسانسور و تجهیزات جانبی به وسیله افراد متخصص به صورت دوره‌ای مورد بازرسی و نظارت قرار بگیرد. بتواند در زمان قطع شدن برق یا نوسانات برق، آسانسور عملکرد درستی داشته باشد تا امکان استفاده از سیستم وجود داشته باشد.

سیستم برق اضطراری آسانسور یا UPS، همانطور که از طریق تأمین انرژی مورد نیاز آسانسور به کاربران کمک می‌کند؛ کاربرد محافظتی هم دارد و در زمان بروز نویزها و نوسانات برق ، به دلیل سیستم برق خانگی یا ورودی برق شهری ممکن است اتفاق بیفتد، از آسانسور محافظت می‌کند و باعث افزایش طول عمر آسانسور می‌شود.

البته درنظر داشته باشید که UPS ها را می‌توانیم به باتری‌های داخلی و خارجی مجهز کنیم تا هر گاه لازم بود برق تک فاز و سه فاز آسانسور یا هر وسیله برقی دیگری توسط این سیستم تأمین گردد.

نحوه عملکرد برق اضطراری

انرژی ذخیره شده در باتری اضطراری برای زمان قطعی برق، پس از گذشت حداکثر ۳۰ ثانیه وارد مدار الکتریکی آسانسور می‌شود و آسانسور را به نزدیک‌ترین طبقه منتقل می‌کند. نحوه عملکرد برق اضطراری آسانسور، در زمان قطعی برق، موتور آسانسور با استفاده از انرژی باتری، به دو سمت (بالا و پایین) نیرو وارد می‌کند تا به این وسیله جهتی را که نیرو و آمپر کمتری از موتور آسانسور می‌گیرد، شناسایی کند.

این پروسه توسط یک میکروکنترلر که در تابلو فرمان آسانسور وجود دارد، انجام می‌شود. بعد از تشخیص جهتی که آمپر کمتری از موتور آسانسور می‌گیرد، کابین آسانسور به همان طبقه هدایت می‌شود و در نزدیک‌ترین طبقه توقف کرده و در آسانسور  باز می‌گردد. نحوه عملکرد سیستم برق اضطراری آسانسور UPS به این صورت می‌باشد که UPS با تبدیل جریان AC به DC اقدام به شارژ باتری و جریان الکتریکی را در خود ذخیره می‌کند. بعد از قطعی برق قطع یا اگر برق دچار نویز، نوسان شود، اینورتر (مبدل) جریان برق را از DC به AC تبدیل می‌کند.

نحوه عملکرد UPS آسانسور
نحوه عملکرد UPS آسانسور

سرویس برق اظطراری آسانسور

هنوز نمی توانیم سیستمی را در دنیا پیدا کنیم که نیاز به سرویس و نگهداری و تعمیرات نداشته باشد و سیستم برق اضطراری آسانسور نیز از این قاعده مستثنا نیست.مخصوصا در زمان خرابی یا از کار افتادن چنین سیستم‌هایی باعث ایجاد اختلال در استفاده از دستگاه آسانسور می‌شوند. پس بهتر است از طریق افراد متخصص، سیستم برق اضطراری آسانسور مرتباً مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد. شما می‌توانید درخواست تعمیر آسانسور و سرویس دوره‌ای را در سایت ما ثبت کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن تعمیرکار به محل اعزام شود.

اجزای UPS آسانسور
سیستم برق اضطراری(UPS) از بخش‌های مختلف تشکیل شده است، که شامل:

  • سیستم یکسوکننده شارژ
  • باتری (بیشترین باتری USP، از نوع باتری‌های سیلد اسید می‌باشد.)
  • دستگاه مبدل جریان برق DC به AC
  • کلید عایق
  • انواع ups

انواع ups

سیستم برق اضطراری آسانسور ups فقط جهت تأمین برق روشنایی کابین آسانسور و بازکننده درب ، زنگ خطر، کمک می‌کند. این شرایط برای آسانسورهای هیدرولیکی متفاوت می‌باشد، فعال کردن شیر الکتریکی پمپ هیدرولیک و تأمین برق موتور الکتریکی عمل می‌کند.

  • UPS با توان پایین
    این سیستم با قطع شدن جریان برق ورودی، وارد مدار می‌شود و با فراهم کردن انرژی برای بخش های مهم در آسانسور، کابین آن را به نزدیک ترین طبقه هدایت می‌کند و پس از توقف کامل در طبقه، در کابین آسانسور باز می‌شود.
  • UPS های با توان بالا
    برق اظطراری آسانسور با توان بالا، به صورتی طراحی شده‌اند که انرژی راه اندازی موتور الکتریکی و فراهم کردن برق تمامی تجهیزات کابین آسانسور در مدت زمان قطعی برق را تامین می‌کند. نکته دیگر در مورد UPSهای توان بالا، به عنوان یک سیستم حفاظتی برای قسمت های الکتریکی آسانسور هم استفاده می‌شود و به این صورت از خرابی سیستم پیش‌گیری می‌کند.

جمع بندی: با درنظر گرفتن قطعی برق‌های فراوان که مخصوصاً در فصل‌های گرم سال اتفاق می‌افتد، امکان استفاده منظم از آسانسورها وجود ندارد. که این قطعی می‌تواند در ساختمان‌های بلند و با تعداد طبقات بالا، برای ساکنین مشکل ساز باشد. با قطع ناگهانی برق، امکان گیر کردن مسافرین در کابین آسانسور زیاد است. به همین دلیل استفاده از برق اظطراری آسانسور یا باتری بسیار می‌تواند به شما کمک کند. در ضمن سیستم برق اضطراری علاوه بر این که جریان برق لازم برای فعالیت موتور الکتریکی آسانسور را در زمان قطعی برق تأمین می‌کند، از موتور و سایر تجهیزات الکترونیکی در برابر خطرات ناشی از نویزها یا نوسانات برقی محافظت خوهد کرد.

فهرست مطالب