دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تعمیر آسانسور

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

انواع درب آسانسور

انواع درب آسانسور

قبل از اینکه انواع درب آسانسور را معرفی کنیم باید بدانید که درب آسانسور در اصل شامل دو گروه، درب کابین آسانسور و درب طبقه تقسیم می‌‏شوند. در ضمن درب طبقه به دو بخش درب اتوماتیک و درب دستی تقسیم می‌شود. در این مقاله کاربرد انواع درب آسانسور را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بهترین و مناسب‌ترین درب آسانسورها را معرفی می‌کنیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید. فقط با کمی آشنایی با انواع درب می‌توانید با خیال راحت درب مورد نظر خود را انتخاب کنید و خریداری کنید.

درب آسانسور تلسکوپی

همانطور که از نام درب تلسکوپی (کشویی یا Sliding Door) پیداست لته‏‌ها هنگام بسته شدن به صورت تلسکوپی روی هم قرار می‏‌گیرند. نکته مهم که باعث می‌شود این درب را انتخاب کنیم، قابلیت تنظیم جهت باز شدن یا بسته شدن لته‏‌ها روی یک دیگر است. برای انتخاب جهت مناسب، در زمان نصب آسانسور مهندس طراح با توجه به شرایط ابعاد و شکل چاه آسانسور و موقعیت لابی طبقات ساختمان جهت درب را تعیین می‌‏کند. نکته مهم! باید در هنگام طراحی آسانسور به تعداد لته‌‏های درب آسانسور توجه کنید و این تعداد بستگی به فضای داخل چاه و کابین مربوط است.

درب تلکسوپی آسانسور
درب تلکسوپی آسانسور

تاثیر تعداد لته روی درب تلسکوپی

در بالا گفتیم که درب تلسکوپی آسانسور به دو جهت راست بازشو و چپ بازشو تقسیم می‏‌شود. ولی چیزی که در اینجا اهمیت دارد تعداد لته‌های استفاده شده در درب آسانسور است. یعنی درب کابین تلسکوپی دو لته راست بازشو یا مثلا درب طبقه تلسکوپی سه لته چپ بازشو شناخته شده است. در درب تلسکوپی آسانسور باید به این نکته توجه نمود که تعداد لته‌‏های درب کابین و طبقه بایستی با یکدیگر برابر بوده و جهت یکسانی داشته باشند، البته نظر مهندس طراح همچنان مهم است.

درب سانترال آسانسور

Central Sliding Door یا درب سانترال یکی از انواع درب آسانسور می‌باشد. اگر به نام این دسته توجه کنید مشخص است، که حرکت لته‌‏ها از مرکز درب به طرفین امتداد پیدا می‏‌کند. تعداد لته‌‏ها در نوع سانترال می‏‌تواند متفاوت باشد، بر اساس تعداد لته اسم این نوع درب می‌‏تواند مثلا به صورت درب طبقه سانترال دو لته یا درب کابین آسانسور سانترال چهار لته بیان شوند.

درب سانترال آسانسور
درب سانترال آسانسور

درب اتوبوسی آسانسور

این نوع درب به دلیل شباهت زیاد به درب اتوبوس و نحوه عملکرد مشابه‌ای که دارد، درب اتوبوسی نامیده می‌شود، این نوع درب بیشتر برای کابین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعویض درب اتوبوسی آسانسور
تعویض درب اتوبوسی آسانسور

درب آسانسور لولایی

درب لولالیی، ساده (تک لنگهSwing Door یا دو لنگه Bespoke Door) از رایج‌ترین انواع درب آسانسور، درب‌های لولایی هستند که هم از ایمنی بالایی برخوردارند و هم از لحاظ قیمت تمام شده مقرون به صرفه ترین انواع درب طبقه آسانسور هستند. قیمت در زمان نصب درب آسانسور یکی از پارامترهای اساسی در آسانسور است. معمولا برای پایین آمدن قیمت نهایی قابل اعلام به مشتری از این نوع درب در لیست اجزای آسانسور استفاده می‌کنند.

کاربرد درب لولایی دو لنگه

این درب هم در دو جهت چپ و راست بازشو تولید می‏‌شود، مهندس طراح زمانی که برای ورود به کابین آسانسور نیاز به فضای عریض‌تری دارد و همچنین فضای کافی برای باز شدن درب اتوماتیک چاه آسانسور وجود ندارد، از درب لولایی دو لنگه استفاده می‌کند. این موضوع در بیمارستان‏‌ها و آسانسورهای باربری زیاد مشاهده می‏‌شود که عرض مفید ورود به کابین از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع درب آسانسور لولایی
انواع درب آسانسور لولایی

درب آسانسور آکاردئونی

شاید در بسیاری از این فیلم‌های سینمایی قدیمی دیده باشید که در سازه‌ها از این نوع درب آسانسور  مورد استفاده قرار می‌گرفت. با وضع قوانین جدید استاندارد آسانسور برای حفظ ایمنی و سلامت مسافران آسانسور دیگر این نوع درب در ساختمان‌های مسکونی استفاده نمی‌شود. اما هنوز در آسانسورهای اماکن صنعتی و کارخانه‌ها از این مدل درب استفاده می‌‏شود. به دو دلیل هنوز در اماکن صنعتی از این درب استفاده می‌شود قیمت ارزان، فضای کمی اشغال می‌کند و همچنین نیاز به سرویس و نگهداری خاصی ندارد.

درب آسانسور آکاردئونی
درب آسانسور آکاردئونی

درب آسانسور کرکره‌ای

(گیوتینی) Freight Door یکی از متفاوت‌ترین درب اتوماتیک آسانسور که نتیجه برآورده شدن نیازهای طراحی بوده است. این نوع درب آسانسور کشویی عمودی (کرکره‌ای) یا درب گیوتینی می‌باشد. این درب‌ها عملکرد آن‌ها دقیقا مشابه درب‏‌های اتوماتیک کشویی رایج است. فقط این درب‌ها از بالا به پایین بسته می‌شوند، این مدل درب برای آسانسورهای باربری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درب آسانسور گیوتینی
درب آسانسور گیوتینی

درب آسانسور منحنی

این مدل درب یکی از بهترین نوع درب‌ها به حساب می‌آید و جز دسته درب‌های سانترال است. این محصول بخاطر ظاهر لاکچری که دارد به صورت جداگانه معرفی می‌شود و قیمت نسبتا بالایی دارد. یکی از انواع درب آسانسور که در مجتمع‌های تجاری برای زیبایی بصری و جذابیت کار گرفته می‌شود، آسانسور های شیشه‌ای است. این آسانسور ها باید مراحل استاندارد سختی را پشت سر بگذراند تا امنیت مسافرین حفظ شود.این مدل درب‌های اتوماتیک آسانسور به صورت تک درب، دو درب و حتی بیشتر ساخته می‌شود. جنس درب این نوع آسانسور از شیشه است و کمترین محدوده عرض آن ۷۰ سانتی‌متر لحاظ می‌گردد.

آسانسور شیشه‌ای

آسانسورهای شیشه‌ای در دو نوع کششی و هیدرولیکی ساخته شده‌اند؛ که طراحی آسانسورهای شیشه‌ای کششی متناسب با ساختمان‌های مرتفع بوده و در ساخت آن‌ها از سیم بکسل و وزنه استفاده می‌شود. وجود کابین شیشه‌ای در این گونه آسانسورها باعث دیده شدن تجهیزات مکانیکی آسانسور شده است. در ساخت آسانسورهای شیشه‌ای هیدرولیکی، سیم بکسل و وزنه به کار نمی‌رود و برای استفاده در ساختمان‌های بلند مناسب نیست. در این نوع آسانسور شیشه‌ای تجهیزات مکانیکی آسانسور قابل مشاهده نیستند.

بهترین درب آسانسور

اول مقاله گفتیم که انواع درب آسانسور شامل درب کابین و درب طبقه می‌شود که نوع عملکرد آن‌ها به دو دسته اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می‌گردد. انواع مختلف از درب آسانسور در حال تولید است ولی بهترین درب آسانسور درب اتوماتیک است که در مدل‌های لولایی، تلسکوپی و سانترال قرار می‌گیرد.
درب اتوماتیک بیشتر در دو نوع تلسکوپی و سانترال طراحی و پیاده سازی می‌شود. به طوری که نحوه باز و بسته شدن درب آسانسور تلسکوپی فقط از یک سمت انجام می‌گیرد. همچنین درب سانترال آسانسور از مرکز به کناره‌ها باز و بسته می‌شود. برای آشنایی با اجزای مختلف درب و دلایل خرابی درب پیشنهاد می‌کنم به صفحه درب آسانسور سر بزنید. سعی کنید که قطعات به کار رفته در درب‌های اتوماتیک بسیار با کیفیت باشد؛ زیرا اگر از قطعات نامرغوب در ساخت این درب‌ها استفاده گردد باعث کاهش عمر مفید درب‌ها خواهد شد و نیاز به تعمیر آسانسور می‌شود.

بهترین تولید کنندگان درب آسانسور

در چند سال اخیر شرکت‌های داخلی و خارجی بسیاری در حوزه تولید تجهیزات آسانسور (درب، کابین،موتور) فعالیت دارند. هرکدام از این تولید کننده‌ها ویژگی خاص خودشان را دارند و همین باعث می‌شود تا از یک دیگر متمایز شوند به صورت یک لیست برای شما شرکت‌های تولید کننده را قرار دادیم.

  • شرکت صنایع آسانسور رهام
  • شرکت آسانسور کانیار
  • درب آسانسور سلکوم چین
  • گروه صنعتی پارسه
  • شرکت رسیس
  • درب آسانسور سلکوم ترک
  • گروه تولیدی طیبی
  • شرکت تولید درب آسانسور سمان در
  • شرکت آسانسور توتال
  • درب آسانسور سلکوم ایتالیا

جمع بندی: در این مقاله انواع درب آسانسور و کاربرد آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم، بهترین مدل درب آسانسور را معرفی کردیم. همچینین لیست بهترین شرکت‌های تولید کننده ایرانی و خارجی را برای شما قرار دادیم، امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

فهرست مطالب